Lukáš Klánský

Klavírista

Lukáš Klánský patří k nejvýznamnějším a nejžádanějším českým klavíristům mladé generace. Díky oceněním na mnoha mezinárodních soutěžích a úspěšným vystoupení na festivalech v ČR, ale i v Evropě, se stal jak vyhledávaným sólistou, tak komorním hráčem. V roce 2014 získal jako člen Lobkowicz Tria první cenu na Mezinárodní soutěži Johannese Brahmse v rakouském Portschachu.  V roce 2018 získal druhou cenu soutěži International Hans von Bullow Wettbewerb v Meiningen v kategorii dirigování od klavíru.

Lukáš se narodil 22. 3. 1989 v Praze. Od pěti let byl žákem prof. Růženy Učňové v Hudební škole Hlavního města Prahy. V letech 2004 - 2010  studoval  na Pražské konzervatoři ve třídě prof. Evy Boguniové. Po ukončení magisterského studia na pražské HAMU ve třídě svého otce, prof. Ivana Klánského pokračuje nyní ve studiu doktorandském. Lukáš je laureátem mnoha mezinárodních soutěží (EPTA 2002, Agropolli 2003, Karl Drechsel Förderpreis 2007, Beethovenův Hradec 2007, Inernational Rotary Piano Competition 2012, Darmstadt Chopin International Wettbewerb 2013).

Vystupuje s předními českými orchestry (Komorní Filharmonie Pardubice, Filharmonie Hradec Králove, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Český Národní Symfonický Orchestr, Pražský komorní orchestr, Barocco sempre giovanne) a s dirigenty jako je Libor Pešek, Andreas Sebastian Weiser, Jan Kučera, Gundi A. Emilsson, nebo Istvan Denes. Koncertuje v ČR, SR, Německu, Švýcarsku, Francii, Itálii, Belgii, Nizozemsku, Chorvatsku, Slovinsku, Polsku, Turecku, Řecku a Jihoafrické Republice. Publiku v ČR se představil na festivalech jako je Pražské Jaro, Dvořákova Praha, Světová klavírní tvorba, Svátky hudby Václava Hudečka, Talichův Beroun, nebo v Českém spolku pro komorní hudbu.

Je členem úspěšného Lobkowicz tria (Jan Mráček- housle, Ivan Vokáč- violoncello.) Pravidelně koncertuje s předními českými umělci, jako například Václav Hudeček, Jana Boušková, Kateřina Javůrková, nebo světově proslulé Pražákovo kvarteto. Na podzim 2013 vystoupil Lukáš společně se svým otcem Ivanem na festivalu Světová klavírní tvorba. Jejich provedení Dvořákových Slovanských tanců nahrál Český rozhlas a v listopadu 2014 vyšla tato nahrávka na CD. Lukášovo hudební cítění formoval, kromě jeho stálých pedagogů, Martin Kasík, ale také světoznámý Garrick Ohlsson, jehož pražského masterclassu se zúčastnil. Lukáš Klánský se věnuje i dirigování, které studuje na HAMU ve třídě doc. Tomáše Koutníka a prof. Leoše Svárovského.

Jaké bylo Vaše první setkání se soutěží Concertino Praga?

Jako člen tria jsem se této krásné soutěže úspěšně zúčastnil a jihočeské turné z toho vyplívající bylo velkým přínosem pro můj umělecký rozvoj a rád vzpomínám na setkání s muzikanty z jiných zemí.

Jaký druh hudby máte osobně nejraději?

Je mi velice blízká klasicko-romantická syntéza, tudíž musím zmínit Brahmse a Dvořáka. Mezi mé "TOP" skladatele však patří také Bach, Mozart, Beethoven, Mendelssohn, Chopin... 

Jak obecně pohlížíte na umělecké soutěže a na objektivitu měření výkonu?

Umělecké soutěže ze své podstaty nemohou být nikdy dokonale objektivní, hudbu nelze změřit. Ale mám zkušenost, že u naprosté většiny výkonů se hodnocení jednotlivých porotců liší jen drobně, tudíž se dá mluvit o tom, že na kvalitě toho a toho hráče se shodne více různých odborníků.

Co si myslíte o anonymním způsobu hodnocení nahrávek ve srovnání s hodnocením živých vystoupení?

Primární účel je jasný- zaměřit pozornost poroty pouze a jen na zvukovou stránku výkonu. Zajímavý je ale i vliv na soutěžícího- některý hráč potřebuje plný sál lidí a vědomí toho "tady a teď", někomu vyhovuje nahrávací studio, absence publika a možnost zkusit další pokus... Špičkový hráč musí obstát v obou případech, ale pro ty, kteří preferují práci ve studiu je tato soutěž jedinečnou příležitostí soutěžit jím bližším způsobem.

V čem podle Vás spočívá největší přínos hudebních soutěží pro mladé muzikanty?

Kromě zviditelnění se v případě úspěchu je to i test vlastních nervů a motivace k dostudování díla do nejlepší možné podoby.

Sledujte nás

Další osobnosti