Doris Blaich

Producentka německého veřejného rozhlasu SWR2

Doris Blaich pracuje jako producentka německého veřejného rozhlasu SWR2 (Suedwestrundfunk) ve Stuttgartu. Uvádí hudební pořad o barokní hudbě, plánuje a vysílá komorní hudební produkci a je uměleckým vedoucím komorní hudební série SWR Ettlinger Schlosskonzerte. Její práce je rozmanitá, setkává se s mnoha různými hudebníky a zabývá se všemi druhy hudby. Patří do umělecké komise hudebního festivalu "Stuttgart Barock". Doris studovala muzikologii a literaturu a v rámci doktorandského studia se zabývala česko-německým barokním skladatelem Samuelem Capricornusem. Ve vzácném volném čase ráda hraje na housle, hodně čte a pracuje na zahradě.

Jaké bylo Vaše první setkání se soutěží Concertino Praga?

Se soutěží Concertino Praga jsem se poprvé setkala před deseti lety, když se do ní hlásil mladý violoncellista, který nahrával soutěžní snímky v našem studiu. Od té doby jsem ohromena hudebním standardem mladých hudebníků, kteří se Concertino Praga účastní.

Jaký druh hudby máte osobně nejraději?

Mám ráda zejména hudbu 17. a 18. století – ta zrychluje moje srdce. Dále také jakoukoli komorní hudbu, ale vždy se budu zabývat i orchestrálním repertoárem nebo vokální tvrobou. Je to dost rozmanité a myslím, že je skvělé mít takové možnosti.

Jak obecně pohlížíte na umělecké soutěže a na objektivitu měření výkonů?

Myslím, že jako porotce mám velkou zodpovědnost, zvláště u tak mladých hudebníků. Každý má svůj osobní vkus – jak umělec, tak porotce – a to samozřejmě ovlivňuje úsudek, takže pochybuji o tom, zda může být hudební vystoupení někdy zcela objektivně vnímáno. Jinak si myslím, že je důležité mít jasná kritéria, která pomohou posoudit výkon co nejspravedlivěji.

Co si myslíte o anonymním způsobu hodnocení nahrávek ve srovnání s hodnocením živých vystoupení?

Jako producentka rozhlasu jsem zvyklá poslouchat nahrávky a posuzovat je - což je podstatné pro dobrý rozhlasový program, kde nemáte optickou podporu. Posuzování nahrávek pomáhá soustředit se na kvalitu zvuku, na detaily interpretace, na hudební energii a také na technické otázky. Rozhodnout bez vědomí, kdo hraje, je samozřejmě nejspravedlivější metoda, kterou lze použít.

V živých vystoupeních se stávají důležitými další aspekty: přítomnost scény nebo způsob interakce s orchestrem nebo publikem. Tyto dvě věci jsou důležité pro hudebníka.

V čem podle Vás spočívá největší přínos hudebních soutěží pro mladé muzikanty?

Příprava repertoáru na soutěž znamená pro mladé hudebníky příležitost praktikovat je velmi koncentrovaným způsobem. Vzhledem k tomu, že soutěže jsou vždy stresující, poskytují jim příležitost zjistit, jak hrají a reagují pod stresem a zda jsou jejich nervy dostatečně silné pro kariéru, kterou chtějí jít. Také to znamená slyšet, setkávat se, měřit se s jinými mladými hudebníky, pravděpodobně získávat nějakou inspiraci od nich. Pokud budou mít štěstí, že vyhrají cenu, znamená to velkou pozornost veřejnosti, která je pro hudebníky vždy skvělou příležitostí.

Sledujte nás

Další osobnosti