Porota 2. kola
Představujeme vám porotu 2. kola Concertino Praga 2023
Albena Danailova vystudovala Národní hudební akademii v Sofii a Vysokou školu hudební a divadelní v Rostocku. Vzdělání si doplnila na mistrovských kurzech Idy Haendel a Hermana Krebberse. Je laureátkou cen na soutěžích Mladé hudební talenty, Kocianova houslová soutěž, Concertino Praga, Mezinárodní houslová soutěž v Kloster Schöntal (Německo) a Soutěž Tibora Vargy (Švýcarsko). Roku 2001 získala angažmá v Bavorském státním orchestru, v roce 2003 postoupila na pozici vedoucí sekce prvních houslí a v roce 2006 na pozici prvního koncertního mistra. V sezoně 2003/2004 působila rovněž jako členka Londýnského filharmonického orchestru. Je první ženou, která se stala koncertní mistryní Vídeňských filharmoniků. Úspěšně se věnuje i sólové a komorní hře, pravidelně vystupuje v Bulharsku, Německu, Izraeli a USA. Natáčela pro Německý rozhlas, Bulharský národní rozhlas a Bulharskou národní televizi. Od roku 2011 vede soubor Ensemble Wien a od roku 2019 je profesorkou houslové hry na Vídeňské státní univerzitě.
Justas Dvarionas studoval hru na klavír v rodné Litvě a na Moskevské státní konzervatoři P. I. Čajkovského. V posledních letech studia se stal vítězem italské mezinárodní klavírní soutěže Viotti-Valsesia, získal zvláštní ocenění na portugalské mezinárodní klavírní soutěži Porto a na litevské klavírní soutěži International M. K. Čiurlionis Competition. Jako sólista, komorní hráč či s doprovodem orchestru dosud vystoupil v Bulharsku, Kanadě, Německu, Rusku, Spojených státech amerických, Austrálii, Francii, Kazachstánu, Itálii, Španělsku, Portugalsku, Švédsku, Norsku, České republice, Rakousku, Peru, Anglii, Japonsku a dalších zemích. Působil jako člen poroty v mnoha mezinárodních soutěžích a věnuje se rovněž pedagogické činnosti: je docentem na Hudební akademii Univerzity Vytautase Magnuse a hostujícím učitelem klavíru na The Purcell School v Londýně. Vedl také řadu mistrovských kurzů v mnoha evropských zemích i v zámoří. Od roku 2008 je viceprezidentem organizace EMCY (Evropská unie hudebních soutěží pro mládež).
Pablo Ferrández se narodil roku 1991 v Madridu do hudební rodiny a ve třinácti letech nastoupil na prestižní Hudební školu královny Sofie. Poté absolvoval studium na Kronberg Academy (Německo) a stal se stipendistou Nadace Anne-Sophie Mutter. Je laureátem XV. ročníku Mezinárodní Čajkovského soutěže. Vystupuje s nejlepšími světovými orchestry, jako je např. Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, Londýnská filharmonie, Academy of St Martin in the Fields či Izraelská filharmonie, a s dirigenty zvučných jmen včetně Manfreda Honecka a Daniela Gattiho. Jako komorní hráč často spolupracuje s umělci jako Anne-Sophie Mutter, Vadim Repin, Martha Argerich, Gidon Kremer, Janine Jansen aj. Roku 2021 vydal pod hlavičkou SONY Classical své debutové album, které mu vyneslo cenu Opus Klassik Award. Chystá se na debut na Salcburském festivalu, na evropské turné s Londýnskou filharmonií a na recitály v Carnegie Hall a Wigmore Hall. Hraje na Stradivariho nástroje Lord Aylesford z roku 1696 a Archinto z roku 1689.
Klavírista Ivo Kahánek patří k nejúspěšnějším českým interpretům současnosti. Po absolutoriu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a pražské AMU si vzdělání doplnil na proslulé londýnské Guildhall School a na řadě mistrovských kurzů. Ve svých pětadvaceti letech se stal absolutním vítězem Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro. Kromě sólových recitálů vystupuje s renomovanými orchestry (Česká filharmonie, Berlínská filharmonie, BBC Symphony Orchestra, Orchestr WDR Kolín nad Rýnem) a dirigenty (Simon Rattle, Jakub Hrůša, Semjon Byčkov, John Eliot Gardiner, Jiří Bělohlávek). V roce 2007 provedl na proslulém londýnském festivalu BBC Proms Klavírní koncert č. 4 „Inkantace“ Bohuslava Martinů. V listopadu 2014 vystoupil jako teprve druhý český klavírista v historii (po Rudolfu Firkušném) s Berlínskou filharmonií, a to pod taktovkou Sira Simona Rattla. Na svém kontě má řadu ceněných nahrávek s díly Fryderyka Chopina, Leoše Janáčka aj. Jeho CD s klavírními koncerty Dvořáka a Martinů ocenil prestižní britský hudební časopis BBC Music Magazine jako nahrávku roku v kategorii Koncert, za sólové provedení kompletního klavírního Dvořákova díla obdržel nominaci na Cenu ICMA, Opus Klassik a na jaře 2022 získal za tuto nahrávku také Cenu Anděl.
Luc Mangholz od roku 2019 působí jako sóloflétnista Vídeňských filharmoniků a Vídeňské státní opery. V mnoha zemích světa měl možnost hrát pod vedením slavných dirigentů, jako jsou Christian Thielemann, Kirill Petrenko, Zubin Mehta, Daniel Barenboim, Franz Welser-Möst, Herbert Blomstedt, Andris Nelsons a mnoho dalších. Již během studií se na budoucí dráhu připravoval také v mládežnických orchestrech v Paříži, Mnichově, v Orchestru mladých Gustava Mahlera a nakonec na Akademii Mnichovské státní opery. Jako sóloflétnista hrál v řadě slavných orchestrů, jako jsou Berlínští filharmonici, Luzern Sinfonieorchester, Konzerthaus Berlin Orchester, Orchestre National de France aj. Věnuje se rovněž pedagogické činnosti: ve Vídni vyučuje studenty Akademie Vídeňských filharmoniků a Letní akademie, která se koná v rámci Salcburského letního festivalu. V roce 2023 vede mistrovské kurzy v New Yorku (Manhattan New School of Music) a v Klagenfurtu (Gustav Mahler Privatuniversität für Musik).
Roman Rabinovich debutoval jako desetiletý s Izraelskou filharmonií pod taktovkou Zubina Mehty. Je vítězem Mezinárodní klavírní soutěže Arthura Rubinsteina 2008. Jeho klavíristický repertoár pokrývá skladby šesti století, od Byrda po Bouleze i novější autory. Velké uznání kritiky si získal za interpretaci Haydnovy hudby. Koncertuje po celé Evropě a USA, například v lipském Gewandhausu, londýnské Wigmore Hall, Velkém sále Moskevské konzervatoře, pařížském Cité de la Musique a Kennedyho centru ve Washingtonu. Vystupuje s orchestry jako Royal Scottish National Orchestra, Seattle Symphony, Orchestre de Chambre de Paris, KBS Symphony či Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK. Spolupracuje s dirigenty, jakými jsou Sir Roger Norrington, Zubin Mehta, Kristjan Järvi, Gerard Schwarz a Joseph Swensen. V úvodu sezony 2022/2023 debutoval v Carnegie Hall. K dalším vrcholům této sezony patří Čajkovského Klavírní koncert č. 1 s Královským skotským národním orchestrem či Griegův Klavírní koncert s Edmonton Symphony.
Dmitry Sitkovetsky je oceňován jako houslista, dirigent, skladatel, aranžér, popularizátor a vykladač hudby. V roce 1990 založil komorní orchestr New European Strings, sdružující nejvýznamnější hráče na smyčcové nástroje ze špičkových evropských těles, kteří pocházejí z ruského i západního hudebního prostředí. Jméno Dmitry Sitkovetsky se stalo synonymem pro umění transkripce. Jeho kultovní úpravy Bachových Goldbergovských variací žijí vlastním životem: jsou pravidelně uváděny na koncertních pódiích a mnoho předních současných interpretů pořídilo jejich nahrávky. Sitkovetsky je rovněž velmi žádaný jako člen poroty, hudební expert a pedagog. V poslední době působil jako porotce na Mezinárodní houslové soutěži v Indianapolis, Concours Musical International de Montréal, Mezinárodní Čajkovského soutěži a houslové soutěži Enescu. Jako houslista a/nebo hostující dirigent v sezoně 2022–2023 hojně koncertuje po celé Evropě a Severní Americe např. v Jeruzalémě, Berlíně, Mexico City, Bukurešti, Havaně, Istanbulu, Baku a Sofii.
Irvin Venyš je jedním z nejprogresivnějších interpretů české hudební scény. Především díky širokému interpretačnímu rozpětí, od „klasické“ hudby přes folklór i jazz až po náročné skladby 20. a 21. století, se stal vyhledávaným sólistou a komorním hráčem. Spolupracuje s mnoha současnými skladateli a aktivně se podílí nejen na premiérových interpretacích skladeb zahraničních i domácích autorů. Nejnovější CD s Epoque Quartet Komp(l)ot vydal na svém novém labelu Irvin Classics. Působí jako pedagog klarinetu na HAMU v Praze a jako ředitel Nadace Bohuslava Martinů. Spoluzaložil a organizuje kulturně vzdělávací projekt Pražské klarinetové dny a Koncert proti totalitě, který je připomínkou výročí 17. listopadu a útlaku umělců totalitními režimy.
Britská hornistka Sarah Willis se narodila v USA a vyrůstala v Tokiu, Bostonu, Moskvě a Londýně. První lekce hry na lesní roh absolvovala ve čtrnácti letech, tři roky v britské metropoli studovala na Guildhall School of Music and Drama a poté pokračovala ve vzdělávání u Ferguse McWilliama v Berlíně. V letech 1991–2001 byla členkou Staatskapelle Berlin a v roce 2001 se stala první hráčkou na dechové nástroje, která získala místo v Berlínské filharmonii. Hraje i s mnoha dalšími předními orchestry a jako sólistka a komorní hráčka vystupuje po celém světě. Natočila řadu ceněných alb, z nichž nejnovější s názvem „Mozart y Mambo“ propojuje hudbu klasiků s kubánskými rytmy. Věnuje se rovněž pedagogické a osvětové činnosti, mj. vyučuje na Karajanově akademii a uvádí rodinné koncerty Berlínské filharmonie. Její přínos pro klasickou hudbu byl ve Velké Británii oceněn na nejvyšší úrovni, když jí roku 2021 královna Alžběta II. udělila prestižní titul Member of the Order of the British Empire.