Porota 2. kola

Představujeme vám porotu 2. kola Concertino Praga 2022

Marcus Rudolf Axt

Marcus Rudolf Axt vystudoval muzikologii, divadelní vědu a německý jazyk a literaturu na univerzitách v Bayreuthu a Bologni. V letech 1997–98 se podílel na mimořádných projektech Šlesvicko-holštýnského hudebního festivalu a v téže době se angažoval při ustavení nové podoby tradičního Beethovenfestu v Bonnu. V roce 2005 se stal manažerem orchestru Bamberských symfoniků a v srpnu 2013 následně jeho intendantem. Od roku 2008 zároveň působil jako vedoucí plánování koncertů Berlínských filharmoniků včetně zájezdové činnosti. Po mnoho let byl korespondentem sítě Kulturmanagement a vedl různé semináře pro kulturní a orchestrální management, mimo jiné pro Goethe-Institut, Festival junger Künstler Bayreuth a Kronberg Academy.                     

Boris Brovtsyn

Houslista Boris Brovtsyn studoval na Čajkovského konzervatoři v Moskvě a na Guildhall School of Music and Drama v Londýně. Jako sólista vystupuje s dirigenty jako Sir Nevill Marriner, Neeme Järvi či Vladimir Jurowski a se špičkovými orchestry, k nimž patří Londýnská filharmonie, Dánský královský orchestr a Symfonický orchestr BBC. Ve spolupráci s Janine Jansen, Gidonem Kremerem, Mischou Maiskym a dalšími věhlasnými sólisty se intenzivně věnuje také komorní hudbě. Nahrává pro vydavatelství Decca, BIS, Onyx a Naxos, jeho snímek Schubertových a Schoenbergových komorních děl získal prestižní cenu ECHO Klassik. V současné době je profesorem na Musik und Kunst Privatuniversität ve Vídni.

Wenzel Fuchs

Wenzel Fuchs studoval hru na klarinet na konzervatoři v Innsbrucku a Vysoké škole hudby a múzických umění ve Vídni. V devatenácti letech se stal sólovým klarinetistou v orchestru vídeňské Volksoper, o pět let později následovalo obdobné angažmá ve Vídeňské operní společnosti, od roku 1993 je sólovým klarinetistou Berlínských filharmoniků. Jako sólista vystupuje po celém světě a věnuje se rovněž komorní hudbě ve spolupráci s osobnostmi jako Yefim Bronfman, András Schiff či Mitsuko Utchida. Působil jako profesor na Vysoké škole hudební Hannse Eislera a jako hostující profesor na Univerzitě Geidai v Tokiu. V roce 2015 se stal profesorem na Mozarteu v Salcburku a vyučuje rovněž na Karajanově akademii.

Pavel Gililov

Klavírista Pavel Gililov je vítězem Chopinovy soutěže ve Varšavě a Viottiho soutěže ve Vercelli. Koncertoval na řadě věhlasných festivalů, mj. v Newportu (USA), Barceloně, na Salcburském festivalu, Berliner Festwochen aj. Jako komorní hráč spolupracoval s Mischou Maiskym, Dimitrijem Sitkovetským či Borisem Pergamenščikovem a byl členem Klavírního kvarteta Berlínských filharmoniků. Podílel se na řadě ceněných nahrávek pro společnosti Deutsche Grammophon, RCA Victor, EMI a Orfeo. Roku 2005 založil Mezinárodní Beethovenovu soutěž Telekom Bonn. V letech 1979–2013 působil jako profesor klavíru na Vysoké škole hudební v Kolíně nad Rýnem a od roku 2007 až dodnes je profesorem na Mozarteu v Salcburku.

Václav Hudeček

Václav Hudeček zahájil oslnivou mezinárodní dráhu jako patnáctiletý v Londýně s Royal Philharmonic Orchestra. Vzdělával se pod pedagogickým vedením legendárního Davida Oistracha a na AMU v Praze. Vystupoval po celém světě na nejprestižnějších pódiích (mj. Carnegie Hall, Royal Festival Hall, Suntory Hall) s nejlepšími světovými orchestry (Berliner Philharmoniker, Cleveland Symphony Orchestra, Gewandhaus Leipzig aj.). Jeho nahrávka Vivaldiho Čtvera ročních dob z roku 1992 je nejúspěšnější klasickou nahrávkou v České republice. Systematicky se stará o pomoc nastupující české interpretační generaci. Za svou činnost získal řadu ocenění včetně státního vyznamenání, Stříbrné medaile hl. m. Prahy a Rytířského řádu italské hvězdy.

Tomáš Jamník

Tomáš Jamník studoval hru na violoncello v Praze, Lipsku a Berlíně, vzdělání završil jako stipendista na Karajanově akademii. Roku 2006 zvítězil na mezinárodní soutěži Pražské jaro a roku 2011 se stal finalistou a držitelem zvláštní ceny na soutěži Pierra Fourniera v Londýně. Vystupuje na prestižních pódiích (mj. Wigmore Hall, Elbphilharmonie, Mozarteum), kde spolupracuje se špičkovými sólisty (Magdalena Kožená, Leif Ove Andsnes, Ivo Kahánek aj.). Kromě klasického repertoáru uvádí v život i méně známé skladby, např. v roce 2019 premiéroval vlastní úpravu Dvořákova Violoncellového koncertu A dur. Od roku 2015 je uměleckým vedoucím Akademie komorní hudby. Letos působí jako hostující asistent na prestižní Juilliard School v New Yorku.

Ivo Kahánek

Klavírista Ivo Kahánek je absolutním vítězem Mezinárodní soutěže Pražské jaro 2004 a držitelem mnoha dalších cen z domácích i zahraničních klání. Roku 2007 debutoval na festivalu BBC Proms v londýnské Royal Albert Hall a roku 2017 s Berlínskou filharmonií pod taktovkou Sira Simona Rattla. Spolupracuje se špičkovými dirigenty (Semjon Byčkov, Andrés Orozco-Estrada, Jakub Hrůša), orchestry (Česká filharmonie, Mahler Chamber Orchestra, Wiener Symphoniker) a sólisty (Daniel Hope, Alissa Weilerstein, Pavel Černoch) na významných pódiích v USA, Velké Británii, Německu, Rakousku, Polsku, Slovensku aj. Jeho album s klavírními koncerty Dvořáka a Martinů získalo řadu prestižních cen včetně CD měsíce BBC Music Magazine.

Sergei Nakariakov

Sergej Nakarjakov je jedním z nejvyhledávanějších hráčů na trubku na mezinárodní scéně. V šesti letech začal hrát na klavír, ale později přešel k trubce. Velkou oporou mu byl jeho otec, který pro trubku upravil mnoho skladeb původně určených jiným nástrojům. Spolupracuje s věhlasnými dirigenty (mj. Christoph Eschenbach, Jurij Kent Nagano, Vladimir Ashkenazy) i špičkovými sólisty (Vadim Repin, Martha Argerich, Emmanuel Pahud aj.). Jeho repertoár pokrývá nejen celou škálu původní literatury pro trubku, ale také mnoho transkripcí a nových děl zkomponovaných na objednávku. Je rovněž velkým propagátorem hry na křídlovku. Jeho diskografie u společnosti Teldec Classics sklízí nadšené ohlasy veřejnosti i kritiky.

Irvin Venyš

Irvin Venyš je jedním z nejprogresivnějších interpretů české hudební scény. Především díky širokému interpretačnímu rozpětí, od „klasické“ hudby přes folklór i jazz až po náročné skladby 20. a 21. století, se stal vyhledávaným sólistou a komorním hráčem. Spolupracuje s mnoha současnými skladateli a aktivně se podílí nejen na premiérových interpretacích skladeb zahraničních i domácích autorů. Nejnovější CD s Epoque Quartet Komp(l)ot vydal na svém novém labelu Irvin Classics. Působí jako pedagog klarinetu na HAMU v Praze a jako ředitel Nadace Bohuslava Martinů. Spoluzaložil a organizuje kulturně vzdělávací projekt Pražské klarinetové dny a Koncert proti totalitě, který je připomínkou výročí 17. listopadu a útlaku umělců totalitními režimy.