Porota 1. kola
Představujeme vám porotce 1. kola Concertino Praga 2025.
POROTA KATEGORIE SÓLOVÁ HRA I.
Sóloharfistka Symfonického orchestru Českého rozhlasu Lydie Härtelová vystudovala Hudební fakultu pražské AMU. Natočila na sedmdesát sólových a komorních snímků pro Český rozhlas, Mnichovský rozhlas, Supraphon, Panton, ECM, Ligia Digital, MusicVars, Navona Records a NP Records. Od roku 2012 vyučuje harfu na Pražské konzervatoři. Je zvána do porot harfových soutěží a v roce 2019 byla předsedkyní mezinárodní poroty rozhlasové soutěže Concertino Praga. Je členkou komorních souborů Trio cantabile a Trigonum musicum. S Českým rozhlasem spolupracuje také jako autorka pořadů a při prvovydáních neznámých skladeb rozhlasovým vydavatelstvím. V roce 1986 založila a dosud vede chrámový smíšený sbor Naši pěvci, s nímž opakovaně vystoupila v zahraničí (Anglie, Francie, Německo, Švýcarsko). Naši pěvci doposud vydali čtyři samostatná alba a podíleli se na vzniku několika dalších. Sbor opakovaně spolupracoval s Českou televizí, s Českým rozhlasem a s BBC.
Klavírista Karel Košárek vystudoval konzervatoř v Kroměříži a pražskou AMU. Svá studia zakončil v USA (SMU Dallas), kde získal diplom Artist Certificate a titul Master in Music. Je vítězem Mezinárodní smetanovské klavírní soutěže, International Young Artist Competition in Corpus Christi a laureátem Walter Naumburg Competition v New Yorku. Jeho mezinárodní umělecké aktivity dokumentují recitály v uplynulých sezonách v New Yorku, Dallasu, Calgary, Tel Avivu, Petrohradu a Bangkoku stejně jako koncertní vystoupení v Evropě a Japonsku. Vystupuje rovněž na mezinárodních hudebních festivalech a spolupracuje s předními orchestry, mezi které patří Česká filharmonie, Pražská komorní filharmonie, Symfonický orchestr FOK či Sinfonietta Cracovia. Jeho nahrávky vydaly společnosti Supraphon, Hyperion, Etcetera, Naxos, Navona records a Radioservis. V mnoha komorních koncertech byl klavírním partnerem Magdaleně Kožené, Krystianu Adamovi, Romanu Janálovi, Richardu Novákovi, Janě Bouškové, Radku Baborákovi, Václavu Hudečkovi a Soně Červené.
Houslista Jan Mráček patří od dětství mezi nejvýraznější talenty své generace. Stal se nejmladším laureátem Mezinárodní soutěže Pražského jara 2010 a v roce 2014 získal první cenu v Mezinárodní houslové soutěži Fritze Kreislera ve Vídni. Roku 2011 se stal nejmladším sólistou Symfonického orchestru Českého rozhlasu, na post koncertního mistra České filharmonie jej pozval Jiří Bělohlávek. Sólově koncertuje po celém světě, vystoupil např. s Royal Philharmonic Orchestra, St. Louis Symphony, se Slovenskou i Slovinskou filharmonií či Tchaikovsky Symphony Orchestra v curyšské Tonhalle. Měl tu čest spolupracovat s dirigenty jako Maxim Vengerov, James Judd, Manuel López-Gómez, Petr Altrichter, Tomáš Brauner, Ondrej Lenárd, Jac van Steen nebo Vladimir Fedosejev. S klavírním Lobkowicz Triem v roce 2014 získal 3. cenu na Mezinárodní soutěži komorní hudby Antonína Dvořáka a v září téhož roku 1. cenu a cenu publika na Mezinárodní hudební soutěži Johannese Brahmse v rakouském Pörtschachu.
Violoncellista Vít Petrášek vystudoval Pražskou konzervatoř a Musikhochschule Luzern. Je držitelem prestižního ocenění Edwin Fischer Preis a dvojnásobným vítězem violoncellové soutěže v rakouském Liezenu. Jako sólista spolupracoval mj. s Luzerner Sinfonie Orchester, se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu či Filharmonií Bohuslava Martinů. Je zakládajícím členem souboru Epoque Quartet, který v roce 2024 oslavil 25 let existence. Během této doby si ansámbl našel pevné místo na české a evropské hudební scéně, výrazně posunul hranice kvartetního repertoáru a vyprofiloval se ve špičkový soubor, který je zván ke spolupráci s celou řadou skvělých hudebníků z různých odvětví muzikantské branže.
Petr Strejc hraje na housle od svých pěti let. V roce 2008 absolvoval konzervatoř v Pardubicích, v roce 2016 získal bakalářský titul na Univerzitě Hradec Králové, kde vystudoval studijní obory hudební výchova a hra na housle. Své hudební vzdělání si dále rozšířil na Pražské konzervatoři, kde absolvoval studium skladby ve třídě MgA. Jiřího Gemrota. V roce 2024 dokončil studium na Akademii múzických umění v Praze v oboru hudební režie. Od roku 2019 působí v Českém rozhlase v Praze jako hudební režisér. Spolupracuje s hudebními tělesy, jako jsou Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Filharmonie Hradec Králové nebo Janáčkova filharmonie Ostrava. Pedagogicky působí na Základní umělecké škole Habrmanova v Hradci Králové, kde vyučuje hru na housle a violu. Věnuje se rovněž skladatelské a aranžérské činnosti.
POROTA KATEGORIE SÓLOVÁ HRA II.
Klarinetista Karel Dohnal je laureátem řady významných mezinárodních soutěží, natočil několik CD sólového a komorního repertoáru a je členem PhilHarmonia Octet, Tria Amadeus a orchestru Státní opery Praha. Jako pedagog působí na Fakultě umění Ostravské univerzity a pravidelně vyučuje na kurzech u nás i v zahraničí. Je velmi uznávaným a vyhledávaným interpretem soudobé hudby, přičemž premiéroval a inicioval vznik mnoha skladeb sólového i komorního repertoáru řady současných skladatelů. V nedávné době sólově vystoupil mj. s Bamberskými symfoniky a Essenskou filharmonií.
Vladimír Rejlek vystudoval hru na trubku na konzervatoři a AMU v Praze. Roku 1978 se stal vítězem Mezinárodní soutěže Pražské jaro a v roce 2016 byl předsedou poroty této mezinárodní soutěže v oboru trubka. Několikrát byl rovněž členem mezinárodní poroty soutěže Concertino Praga. Jeho široký koncertní repertoár zahrnuje skladby všech stylových období, je pravidelným hostem koncertních pódií u nás i v zahraničí. Od roku 1974 byl vedoucím skupiny trubek Orchestru opery Národního divadla v Praze. Vedle sólové koncertní činnosti se věnuje pedagogické práci na pražské Akademii múzických umění, kde byl v roce 2009 jmenován profesorem. V současné době na HAMU působí jako vedoucí katedry dechových nástrojů.
Dirigent Marek Šedivý (nar. 1987 v Praze) je od roku 2020 hudebním ředitelem Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde nastudoval řadu titulů: Bouře (Z. Fibich), Maškarní ples (G. Verdi), Tosca (G. Puccini), Hubička, Prodaná nevěsta, Dvě vdovy (B. Smetana) a Tannhäuser (R. Wagner). V letech 2018 až 2022 byl hlavním hostujícím dirigentem Symfonického orchestru Českého rozhlasu. V sezónách 2016 až 2018 byl šéfdirigentem Slezského divadla v Opavě, kde nastudoval opery: Sedlák kavalír (P. Mascagni), Rusalka (A. Dvořák), Falstaff (G. Verdi) a Příhody lišky Bystroušky (L. Janáčka). V prosinci 2022 debutoval v Národním divadle v Praze představeními Lazebníka sevillského (G. Rossini) a byl následně přizván ke spolupráci na nové inscenaci Figarovy svatby (W. A. Mozart). Vystoupil na mezinárodních hudebních festivalech Pražské jaro (2015, 2018, 2021), Chopin festival Mariánské Lázně (2009), Mladá Praha (2011), Dvořákova Praha (2012, 2020), Pardubické hudební jaro (2016 a 2018), Mozartfest Würzburg (2016) nebo Internationale Gluck Opern Festspiele Nürnberg (2014 a 2016). V září 2019 debutoval ve Vídni s Tonkünstler Orchestra, kde provedl Dvořákovo Requiem. V sezóně 2012/13 byl na doporučení Jiřího Bělohlávka angažován jako asistent dirigenta v inscenaci Wagnerovy opery Tristan a Isolda v Canadian Opera Company Toronto. V lednu 2015 natočil pro firmu Sony dva klavírní koncerty (č. 1 a 4) Ludwiga van Beethovena s čínskou klavíristkou Fang Yuan a BBC Symphony Orchestra. Marek Šedivý byl uměleckým vedoucím souboru Ensemble Terrible HAMU, zaměřeného na aktuální hudební tvorbu mladých skladatelů. Je absolventem Pražské konzervatoře a Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze v oboru dirigování. V roce 2017 mu bylo uděleno stipendium Wagnerovské společnosti Bayreuther Festspiele 2017.
Hornista Jan Vobořil studoval na konzervatoři v Brně a AMU v Praze a je laureátem mnoha soutěží, včetně čestného uznání na soutěži Pražského jara a v Ženevě. Je sólohornistou České filharmonie a vedoucím skupiny lesních rohů. Dříve působil jako sólohornista Státní filharmonie Brno a Prague Philharmonia. Od roku 2004 je též sólohornistou Solistes Europeèns Luxembourg. Sólově vystupoval doma i v zahraničí (Německo, Rakousko, Francie, Finsko, Japonsko, Čína, USA) pod taktovkou Jiřího Bělohlávka, Johna Eliota Gardinera, Petra Altrichtera, Jakuba Hrůši aj. Sólisticky spolupracoval s předními domácími orchestry včetně České filharmonie. Jako sólohornista je zván do mnoha zahraničních orchestrů – Seoul Philharmonic Orchestra, Saito Kinen Orchestra, NDR Elbphilharmonie Hamburg, Bamberger Symphoniker, Gyeonggi Philharmonic Orchestra aj. Spolupracoval s dirigenty jako Claudio Abbado, Riccardo Muti, Simon Rattle, Semyon Bychkov, Seiji Ozawa, Wolfgang Sawallisch, Jaap van Zweden atd. Od roku 2018 pedagogicky působí na hudební fakultě AMU v Praze. Pravidelně vyučuje na mezinárodních hornových kurzech v Broumově i na Masterclasses v zahraničí (Korea, Japonsko, Anglie, Francie, Finsko). Je též zván do porot mezinárodních soutěží.
Flétnistka Žofie Vokálková roku 1992 absolvovala Pražskou konzervatoř. Získala mj. 1. cenu v soutěži Concertino Praga a Cenu hlavního města Prahy v mezinárodní soutěži Pražské jaro. Roku 2000 získala jako první Evropanka Special Prize v prestižní soutěži Web Concert Hall Competition v New Yorku. Působila jako první flétnistka a sólistka orchestrů Virtuosi di Praga a Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Má za sebou řadu koncertních sólových vystoupení s našimi i zahraničními orchestry (Francie, Německo, Řecko, Španělsko, Rakousko, USA, Japonsko), je častým hostem významných festivalů včetně Pražského jara. V roce 2009 byla vybrána prestižní americkou agenturou ConcertArtist k zastupování v USA. V posledních letech je též vyhledávanou porotkyní národních i mezinárodních soutěží. V současné době se věnuje rozsáhlému projektu, který mapuje tvorbu žen skladatelek. Pedagogicky působila na Pražské konzervatoři a vede pravidelně mistrovské kurzy. Na svém kontě má více než desítku CD.