Porota 1. kola

Představujeme vám porotu 1. kola Concertino Praga 2023.

Sólová kategorie

Klavírista Martin Kasík patří k nejvýraznějším osobnostem české hudební scény. Vystudoval Janáčkovu konzervatoř v Ostravě a pražskou AMU. Vítězství v soutěžích Pražského jara 1998 a Young Concert Artists v New Yorku 1999 mu otevřelo cestu na světová pódia – Carnegie Hall, sál Berlínské filharmonie, Wigmore Hall, Tonhalle Zürich, Gewandhaus Leipzig, Concertgebouw Amsterdam aj. Pod taktovkou věhlasných dirigentů (Pinchas Zukerman, Marin Alsop, Yakov Kreizberg, Libor Pešek, Jakub Hrůša, Tomáš Netopil aj.) vystoupil s orchestry jako Chicago Symphony Orchestra, DSO Berlin, Tonhalle-Orchester Zürich, Stuttgarter Philharmoniker, Rotterdam Symphony Orchestra ad. Pravidelně spolupracuje s Českou filharmonií a orchestrem FOK, s nimiž uskutečnil koncertní turné po Japonsku a USA. Věnuje se rovněž pedagogické práci na AMU v Praze a Pražské konzervatoři. Je uměleckým ředitelem Chopinova festivalu v Mariánských Lázních. Jeho nahrávky získaly nejvyšší ocenění v časopisech Gramophone, Repertoire a Harmonie.

Houslista Jan Mráček patří od dětství mezi nejvýraznější talenty své generace. Stal se nejmladším laureátem Mezinárodní soutěže Pražského jara 2010 a v roce 2014 získal první cenu v Mezinárodní houslové soutěži Fritze Kreislera ve Vídni. Roku 2011 se stal nejmladším sólistou Symfonického orchestru Českého rozhlasu, na post koncertního mistra České filharmonie jej pozval Jiří Bělohlávek. Sólově koncertuje po celém světě, vystoupil např. s Royal Philharmonic Orchestra, St. Louis Symphony, se Slovenskou i Slovinskou filharmonií či Tchaikovsky Symphony Orchestra v curyšské Tonhalle. Měl tu čest spolupracovat s dirigenty jako Maxim Vengerov, James Judd, Manuel López-Gómez, Petr Altrichter, Tomáš Brauner, Ondrej Lenárd, Jac van Steen nebo Vladimir Fedosejev. S klavírním Lobkowicz Triem v roce 2014 získal 3. cenu na Mezinárodní soutěži komorní hudby Antonína Dvořáka a v září téhož roku 1. cenu a cenu publika na Mezinárodní hudební soutěži Johannese Brahmse v rakouském Pörtschachu.

Fagotista Ondřej Roskovec vystudoval Pražskou konzervatoř a HAMU. Již během studií získal ocenění na různých soutěžích včetně titulu laureáta Mezinárodní soutěže Pražské jaro. V roce 1995 spoluzaložil komorní soubor Afflatus Quintet, s nímž získal 1. cenu v prestižní mezinárodní soutěži ARD v Mnichově (1997). Se souborem vystoupil na mnoha významných pódiích tuzemska, Evropy i Japonska. Afflatus Quintet má na svém kontě osm CD, a to především pro japonskou společnost Octavia Records, u které natáčí i sólově. V letech 1989–1993 rovněž působil v Českém nonetu. Od roku 1993 je členem České filharmonie, zastává zde pozici vedoucího skupiny fagotů. Od roku 2002 vyučuje hru na fagot na Pražské konzervatoři. Je jedním ze zakladatelů Letní fagotové akademie v Ratajích nad Sázavou. V roce 2016 spoluzakládal Český spolek dvouplátkových nástrojů. Příležitostně je zván na vyučování do zahraničí (např. Royal Academy of Music v Londýně nebo Hochschule für Musik, Theater und Medien v Hannoveru).

Karl-Heinz Schütz je sóloflétnistou Vídeňských filharmoniků a ve Vídeňské státní opeře. V roce 1998 získal první ceny na Mezinárodní hudební soutěži Carla Nielsena a v roce 1999 na Mezinárodní flétnové soutěži v Krakově. Jako sólista vystupoval po celé Evropě a v Japonsku. K sólovým vystoupením na svých koncertech jej pozvali dirigenti Daniel Barenboim, Fabio Luisi, Yakov Kreizberg, Dmitrij Kitajenko a Bertrand de Billy. Vystupuje mj. na mezinárodních festivalech v Salcburku, Bregenzu, Štýrském Hradci, Montpellier, Rheingau, Sapporu a Praze. Je profesorem na Musik und Kunst Privatuniversität Wien a působí i jako hostující profesor. Pořádá mistrovské kurzy po celé Evropě a věnuje se i nahrávací činnosti, zejména pro vydavatelství Camerata Tokyo, které vydalo jeho CD s hudbou Mozarta, Prokofjeva a Brahmse. S Academy of St Martin in the Fields pod vedením Nevilla Marrinera nahrál album s názvem 20th-Century Concerto Grosso. Je uměleckým ředitelem festivalu HORIZONTE Landeck.

Dirigent Marek Šedivý je absolventem Pražské konzervatoře a HAMU v Praze. V letech 2018–2022 byl hlavním hostujícím dirigentem Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Spolupracuje i s dalšími domácími orchestry, jako jsou PKF – Prague Philharmonia, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Česká filharmonie aj. V letech 2016–2018 byl šéfdirigentem Slezského divadla v Opavě. Dále spolupracuje s Národním divadlem a Státní operou v Praze, divadlem J. K. Tyla v Plzni a divadlem F. X. Šaldy v Liberci. V roce 2015 nahrál s klavíristkou Fang Yuan a BBC Symphony Orchestra v Londýně CD s klavírními koncerty Ludwiga van Beethovena. Vystoupil na hudebních festivalech Pražské jaro, Dvořákova Praha, Mozartfest Würzburg, International Gluck festival Nürnberg ad. V sezoně 2012/13 byl na doporučení Jiřího Bělohlávka angažován jako asistent dirigenta v inscenaci Wagnerovy opery Tristan a Isolda v Canadian Opera Company Toronto. V současné době je hudebním ředitelem opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě.

Hornista Jan Vobořil studoval na konzervatoři v Brně a AMU v Praze, stal se laureátem sedmi národních soutěží. Je sólohornistou České filharmonie a vedoucím skupiny lesních rohů. Dříve působil jako sólohornista Státní filharmonie Brno a PKF ‒ Prague Philharmonia. Sólově vystupoval doma i v zahraničí (Německo, Rakousko, Francie, Japonsko, USA) pod taktovkou Jiřího Bělohlávka, Johna Eliota Gardinera, Petra Altrichtera, Jakuba Hrůši aj. Sólisticky spolupracoval s předními domácími orchestry včetně České filharmonie. Jako sólohornista je zván do mnoha zahraničních orchestrů – NDR Elbphilharmonie Hamburg, Bamberger Symphoniker, Cleveland Orchestra, Gewandhaus Orchestra Leipzig aj. Spolupracoval s dirigenty jako Claudio Abbado, Riccardo Muti, Simon Rattle, Semyon Bychkov, Seiji Ozawa, Wolfgang Sawallisch ad. Natáčel pro Český rozhlas a televizi, Supraphon, německou televizi ARD, japonskou Octavia Records, anglickou Classicprint aj. Je členem Pražského dechového kvinteta a Českého hornového kvarteta.

Tamás Varga se narodil v Budapešti. Více než 23 let působil jako první violoncellista Vídeňských filharmoniků. Jako sólista navštívil všechny kontinenty a spolupracoval s dirigenty zvučných jmen, jako jsou Ádám Fischer, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Seiji Ozawa, Giuseppe Sinopoli, Pinchas Steinberg a Michael Tilson Thomas. Pořádá mistrovské kurzy po celém světě, v poslední době například v Austrálii, Číně, Vietnamu, Japonsku a USA. Využívá nejmodernější technologie a vyučuje například prostřednictvím internetu. Se zápalem se rovněž věnuje komorní hudbě, s níž pravidelně vystupuje na slavných evropských hudebních festivalech ‒ Wiener Festwochen ve Vídni, Budapešťské jaro a Rheingau Music Festival. Mezi jeho koncertní partnery patří mimo jiné Rudolf Buchbinder, Frédéric Chaslin, Karl Leister, Karl Heinz Schütz, ale také Bartókovo kvarteto a Komorní orchestr Ference Liszta. V posledních letech nahrál více než 25 CD pro nahrávací společnosti Camerata Tokyo, Naxos, Hungaroton ad.

Komorní kategorie

Klavírista Karel Košárek je vítězem Mezinárodní smetanovské klavírní soutěže, Corpus Christi Piano Competition a laureátem Walter Naumburg Competition v New Yorku. Spolupracoval s řadou významných dirigentů, mj. s Jiřím Bělohlávkem, Christopherem Hogwoodem, Jakubem Hrůšou či Tomášem Netopilem, a předními orchestry včetně České filharmonie. Na svém kontě má řadu nahrávek u společností Supraphon, Naxos, Hyperion aj. Při mnoha komorních koncertech byl hudebním partnerem Magdaleny Kožené, Soni Červené, Radka Baboráka či Jiřího Bárty. V uplynulých sezonách vystoupil se sólovými recitály mj. v New Yorku, Dallasu, Palm Beach, Calgary, Tel Avivu, Petrohradu a Bangkoku.

Martin Kubik se narodil roku 1967 v německém Düsseldorfu a vyrůstal ve Vídni, kde v sedmi letech začal hrát na housle. Zpočátku studoval pod pedagogickým vedením slavného Alfreda Staara, následně si své houslové dovednosti doplnil u Clemense Hellsberga. Později se rovněž věnoval studiu hry na trombon a skladby. Ještě před maturitou vyhrál roku 1985 první konkurz na místo druhých houslí ve Vídeňské státní opeře / Vídeňské filharmonii. V roce 1989 se stal jedním z nejmladších členů Vídeňské filharmonie v její historii a o tři roky později přestoupil do sekce prvních houslí. V letech 1990–2010 hrál tradiční vídeňskou lidovou hudbu také jako člen proslulého orchestru Philharmonia Schrammeln Wien. Polovinu doby svého působení u tohoto tělesa zastával post prvního houslisty.

Violoncellista Vít Petrášek vystudoval Pražskou konzervatoř a Musikhochschule Luzern. Je držitelem prestižního ocenění Edwin Fischer Preis a dvojnásobným vítězem violoncellové soutěže v rakouském Liezenu. Jako sólista spolupracoval mj. s Luzerner Sinfonie Orchester, se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu či Filharmonií Bohuslava Martinů. Je zakládajícím členem souboru Epoque Quartet, který v roce 2019 oslavil 20 let existence. Během této doby si ansámbl našel pevné místo na české a evropské hudební scéně, výrazně posunul hranice kvartetního repertoáru a vyprofiloval se ve špičkový soubor, který je zván ke spolupráci s celou řadou skvělých hudebníků z různých odvětví muzikantské branže.

Petr Strejc hraje na housle od svých pěti let. Absolvoval konzervatoř v Pardubicích pod vedením Mgr. Jiřího Kuchválka. V roce 2016 získal bakalářský titul na Univerzitě Hradec Králové, kde vystudoval studijní obory Hudební výchova a Hra na housle. Housle studoval u Mgr. Dalibora Hlavy. Své hudební vzdělání si dále rozšířil na Pražské konzervatoři, kde absolvoval studium skladby ve třídě MgA. Jiřího Gemrota. V roce 2017 byl přijat na Akademii múzických umění v Praze, kde v současné době studuje obor Hudební režie. Od roku 2019 působí v Českém rozhlase v Praze jako externí hudební režisér. Spolupracuje s hudebními tělesy, jako je Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Filharmonie Hradec Králové nebo Janáčkova filharmonie Ostrava. Pedagogicky působí na ZUŠ Habrmanova v Hradci Králové, kde vyučuje hru na housle, hru na violu, je vedoucím smyčcového souboru Housláček a je dirigentem smyčcového orchestru Juventus Gradecensis. Rovněž se věnuje skladatelské a aranžérské činnosti.

Flétnistka Žofie Vokálková roku 1992 absolvovala Pražskou konzervatoř. Získala mj. 1. cenu v soutěži Concertino Praga a Cenu hlavního města Prahy v mezinárodní soutěži Pražské jaro. Roku 2000 získala jako první Evropanka Special Prize v prestižní soutěži Web Concert Hall Competition v New Yorku. Působila jako první flétnistka a sólistka orchestrů Virtuosi di Praga a Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Má za sebou řadu koncertních sólových vystoupení s našimi i zahraničními orchestry (Francie, Německo, Řecko, Španělsko, Rakousko, USA, Japonsko), je častým hostem významných festivalů včetně Pražského jara. V roce 2009 byla vybrána prestižní americkou agenturou ConcertArtist k zastupování v USA. V posledních letech je též vyhledávanou porotkyní národních i mezinárodních soutěží. V současné době se věnuje rozsáhlému projektu, který mapuje tvorbu žen skladatelek. Pedagogicky působila na Pražské konzervatoři a vede pravidelně mistrovské kurzy. Na svém kontě má více než desítku CD.

Wolfgang Vladar vystudoval hru na lesní roh na Vysoké škole hudebních a dramatických umění ve Vídni u Friedricha Gablera a Rolanda Bergera. Ve dvaceti letech byl jmenován sólohornistou vídeňské Volksoper a brzy poté se stal členem Vídeňské státní opery a orchestru Vídeňských filharmoniků. Absolvoval četná komorní vystoupení se soubory Wiener Virtuosen, Eichendorff Quintett a Toyota Master Players. Mezi jeho partnery při interpretaci komorní hudby patří mimo jiné Thomas Hampson, Rudolf Buchbinder, Michael Schade a Ernst Kovacic. Pedagogicky působí na Vysoké škole hudebních a dramatických umění ve Vídni a patří k mezinárodně nejvyhledávanějším rakouským hráčům na lesní roh.