FAQ

1. Pro které obory je soutěž pro rok 2025 vypsána?
a) v kategorii Sólová hra I. v následujících nástrojových oborech: housle, viola, violoncello, klavír, harfa a akordeon.

b) v kategorii Sólová hra II. v následujících nástrojových oborech: příčná flétna, hoboj, klarinet, fagot, saxofon, trubka, lesní roh a trombón.

2. Jaký je věkový limit soutěžících?
a) v nástrojových oborech klavír a housle se mohou Soutěže zúčastnit hudebníci, kteří v době konání finálového veřejného soutěžního kola nedovrší 16 let (tzn. narození 14. 9. 2009 a později).

b) v nástrojových oborech viola, violoncello, akordeon a harfa se mohou Soutěže zúčastnit hudebníci, kteří v době konání finálového veřejného soutěžního kola nedovrší 17 let (tzn. narození 14. 9. 2008 a později).

Všechny nástrojové obory ve skupinách a) i b) v kategorii Sólová hra I. jsou hodnoceny společně.

V nástrojových oborech příčná flétna, hoboj, klarinet, fagot, saxofon, trubka, lesní roh a trombón se Soutěže mohou zúčastnit hudebníci, kteří v době konání finálového veřejného soutěžního kola nedovrší 18 let (tzn. narození 13. 9. 2007 a později).

Všechny nástrojové obory v kategorii Sólová hra II. jsou hodnoceny společně.

3. Jsou nějaká omezení pro to, kdo se může do soutěže přihlásit?
Do soutěže se mohou přihlásit pouze ti soutěžící, kteří splňují věkový limit dané kategorie a dodrží všechny parametry přihlášky.

Není možné se znovu přihlásit do stejné kategorie, ve které soutěžící již jednou obdržel titul laureáta.

Soutěž je otevřena pro mladé hudebníky všech národností s výjimkou přihlášek zájemců, kteří jsou občany Ruské federace po dobu trvání ozbrojeného konfliktu, jehož se účastní Ruská federace na dnes mezinárodně uznávaném území Ukrajiny. V případě, že by se do doby konání Soutěže geopolitická situace na území Ukrajiny změnila, podmínkou pro akceptování přihlášek zájemců, kteří jsou občany Ruské federace, je uznání změněného geopolitického uspořádání Ukrajiny mezinárodním společenstvím a Českou republikou.

4. Kdy nejpozději musím přihlášku odeslat?
Abyste se vyhnuli případným problémům s odesláním kompletní registrace, doporučujeme začít nahrávat všechny požadované přílohy s dostatečným předstihem před termínem registrace, který je 31. března 2024. Nahrání všech požadovaných příloh vám zabere několik hodin.

5. Co jsou povinné přílohy přihlášky?
a) audionahrávky,

b) videozáznam z natáčení všech soutěžních snímků,

c) pět různých fotografií soutěžícího v tiskové kvalitě,

d) kompletní notové materiály k soutěžním nahrávkám,

e) kopie občanského průkazu nebo cestovního dokladu.

6. Jak mám odeslat povinné přílohy přihlášky?
Po přihlášení vyplněním formuláře na webových stránkách Soutěže obdržíte e-mailem kód a návod, jak označit a uložit všechny požadované přílohy. E-mail očekávejte cca do 24-48 hodin (v případě, že odešlete přihlášku během víkendu je potřeba počítat s tím, že se tato lhůta prodlouží). Na uložení povinných příloh budete mít 24 hodin.

7. Je v soutěži nějaký povinný repertoár?
Není. Pořadatel však vyhlašuje seznam doporučených skladeb, jejichž provedení má na hodnocení soutěžních výkonů pozitivní dopad, může být jedním z hodnotících kritérií a na jejich provedení se mohou vázat i speciální ceny. Hodnocení soutěžícího odbornými porotami ovlivňuje i vyspělost výběru soutěžního repertoáru soutěžícím s přihlédnutím k propagaci díla Antonína Dvořáka a dalších českých autorů.

8. Kde najdu seznam doporučených skladeb?
Seznam doporučených skladeb je k dispozici zde.

9. Můžu do soutěže poslat nahrávku, kterou jsem natočil pro jinou rozhlasovou organizaci?
Do soutěže nejsou přijímány zvukové snímky, na které se vztahují vysílací práva Evropské vysílací unie (EBU) a mechanická práva (IFPI).

10. Můžu do soutěžního repertoáru zařadit skladbu pro sólový nástroj?
Ano, do soutěžního repertoáru můžete zařadit skladu pro sólový nástroj bez doprovodu jiného nástroje.

11. Můžu do soutěžního repertoáru zařadit instrumentální koncert nebo jeho větu s doprovodem klavíru?
Ano, ale pouze v případě, že jde o koncert nebo jeho část s klavírním doprovodem, s výjimkou koncertů určených pro klavír. Délka takové skladby nesmí přesáhnout 50 % celkové stopáže.

12. Můžu do soutěžního repertoáru v případě sólové kategorie zařadit skladbu, ve které můj sólový výkon doprovází orchestr?
Ne, skladby s doprovodem orchestru nejsou pro 1. kolo povoleny.

13. Můžu do soutěže poslat nahrávku, která vznikla na veřejném koncertě?
Ano, můžete, dejte ale pozor, aby byla pořízena profesionálním způsobem, který odpovídá parametrům rozhlasové nahrávky.

14. Jak mám sestavit soutěžní repertoár?
U soutěžního repertoáru doporučujeme výběr z odlišných stylových období s přihlédnutím na propagaci díla Antonína Dvořáka a dalších českých autorů (viz doporučené skladby).

U finálového kola zvolte koncertantní skladbu v obsazení svého nástroje za doprovodu orchestru. Myšlen je jedno - či vícevětý instrumentální koncert, nikoliv jednotlivé věty z díla.

15. Jaká je minutáž pro soutěžní nahrávky?
Celková doba soutěžního výkonu pro 1. kolo musí být v délce 20–30 minut. Nahrávky s minutáží nižší než 20 minut budou ze soutěže vyřazeny, nahrávky přesahující 30 minut mohou být naopak porotou zkráceny.

V případě živého finálového kola je minutáž 20–35 minut.

16. Kdy se dozvím, jestli jsem postoupil/a do finálového kola?
Výsledky 1. kola budou zveřejněny do konce května 2025.

17. Jaký je průběh soutěže?
Po uzavření přihlašování zasedne porota, která anonymně vyslechne všechny audio nahrávky.

18. Kolik soutěžících může postoupit do finálového kola?
Do finálového kola postupují maximálně 4 účastníci z kategorie I a 4 účastníci z kategorie II.

19. Jak probíhají finálová kola soutěže?
Finálová kola probíhají formou koncertů s orchestrem spojených s přímými rozhlasovými přenosy ČRo v rámci mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha.

20. Co je Jihočeský festival Concertino Praga?
Jihočeský festival je cyklem koncertů, který bezprostředně navazuje na vystoupení soutěžících ve finálových kolech soutěže. Účinkující jsou ubytováni v Jindřichově Hradci v hotelu Concertino, odkud vyjíždějí za koncerty do okolních měst. Festival zpravidla obsahuje celkem 4 vystoupení (Český Krumlov, Tábor, Bechyně a Jindřichův Hradec) a několik doprovodných akcí.

21. Musím se, v případě výhry, zúčastnit Jihočeského festivalu Concertino Praga?
Ano, podáním přihlášky do Dvořákovy mezinárodní rozhlasové soutěže Concertino Praga potvrzujete, že se festivalu zúčastníte v plném rozsahu. Nemůžete tedy přijet později či odjet dřív, ani za sebe poslat někoho jiného.

22. Je soutěž skutečně anonymní?
Ano, nikdo z poroty nemá o soutěžících žádné informace. Nahrávky jsou porotě přehrávány pod pořadovými čísly, členové poroty mají pouze seznam repertoáru, který jednotlivé nahrávky obsahují. Porota dostane informace o interpretech (jména, věk, národnost) teprve po rozhodnutí o postupujících finalistech a držitelích čestných uznání.

23. Mohu hrát z not?
Hra zpaměti není vyžadována. Je ale třeba vzít v potaz, že soutěž je určena pro mladé hudebníky, kteří chtějí v budoucnosti profesionálně působit na koncertních pódiích, a finálová kola probíhají formou soutěžních vystoupení s orchestrem v rámci velkého mezinárodního hudebního festivalu.

24. Pokud bych natáčel/a soutěžní snímek v Českém rozhlase, jak bude natáčení probíhat?
Po správném nastavení mikrofonů techniky probíhá krátká akustická zkouška. Poté následuje vlastní nahrávání. Všichni kandidáti mají na natočení snímku vyhrazený stejný čas. Natáčení je přítomen zvukový technik, který je zodpovědný za kvalitu nahrávky.

25. Může mne do studia na natáčení soutěžních snímků někdo doprovodit?
Ve studiu mohou být během nahrávání vedle interpretů přítomni pouze příslušný pedagog nebo jeho zástupce a obraceč not.

26. Co když se mi při nahrávání nepovede nějaké místo?
Pokud vám to časový limit dovolí, můžete opětovně nahrát soutěžní skladbu nebo její větu. Nikdy ne však jen část věty. Z výsledných nahrávek si pak vyberete tu nejlepší. Nahrávání a výběr skladby se musí vejít do časového limitu.

27. Má být soutěžní výkon zaznamenán v kuse?
Ne, každá skladba nebo věta, v případě děl, která obsahují více vět, musí být zaznamenána zvlášť.

28. Můžu nahrávku upravit?
Nejsou povoleny žádné úpravy – tzn. střihy. Kompilace snímku editací je hrubým porušením soutěžních podmínek a vede k vyloučení ze soutěže.

29. Musí videozáznam korespondovat se zvukovým záznamem?
Ano. Současně se zvukovým záznamem musí uchazeč pořídit i videozáznam, a to všech kompletních nahrávaných skladeb.

30. Jaké jsou parametry videozáznamu?
Videozáznam může být udělán na mobilní telefon, na jeho kvalitu porota nepřihlíží. Kamera musí být umístěna tak, aby na ní kandidát byl viditelný od hlavy až k patě, včetně rukou. Úhel kamery se během nahrávání nesmí měnit.

31. Jak staré mohou být nahrávky, které do soutěže pošlu?
Nahrávky musí být pořízeny v období mezi 1. červnem 2024 a 31. březnem 2025.

32. Pokud potřebuji obraceče not, zajistí mi jej pořadatel?
Pokud interpret vyžaduje obraceče not, například pro nahrávání v Českém rozhlase, je nutné si jej samostatně zajistit. Pořadatel tuto službu nezajišťuje. Noty může obracet pedagog nebo vlastní obraceč.

Na finálové kolo s orchestrem zajistí obraceče not pořadatel.

33. Pokud soutěžím v kategorii sólové hry a nejsem klavírista, zajistí mi pořadatel na Jihočeský festival klavírní doprovod?
Ano, pro mladé umělce je na Jihočeský festival zajištěn profesionální klavírní doprovod.

34. Kdo zasedá v odborné porotě?
V každém soutěžním kole je porota jiná. Vždy se skládá z renomovaných instrumentalistů z České republiky i zahraničí, dirigentů, hudebních pedagogů či zástupců Evropské vysílací unie. Bližší informace naleznete v sekci Porota.

35. Jak probíhá hodnocení poroty?

V jednotlivých kategoriích soutěže se hodnotí umělecké výkony kandidátů bez rozdílu věku či vybraného nástroje. Kategorie I a kategorie II se hodnotí zvlášť.

První kolo probíhá zcela anonymně, porota hodnotí soutěžící na základě zaslaných audio nahrávek.

Do finálového kola každé kategorie porota vybere 4 soutěžící. Dále porota určí 1-2 náhradníky, kteří v případě, že se jejich účast ve finále z důvodu účasti všech 4 porotou určených finalistů neuskuteční, vystoupí se sólovým repertoárem na koncertě v rámci „Talent Stage“ festivalu Dvořákova Praha 2025.

Finálová kola probíhají formou koncertů v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha.

36. Kdy budou vyhlášeny výsledky finálových kol?
Vyhlášení výsledků proběhne ihned po skončení finálových kol a zasedání poroty. Zároveň budou výsledky bezprostředně po jejich zpracování zveřejněny na webu Concertino Praga a Akademie klasické hudby.

37. Je vyžadováno nějaké „startovné“?
Pro účast v soutěži není vyžadováno žádné startovné.

38. Uhradí za mě a můj případný doprovod pořadatel nějaké náklady?
Pořadatel hradí finalistům, určeným náhradníkům a jejich doprovodným osobám toto:

a) autobusovou, vlakovou nebo leteckou dopravu do Prahy a zpět,
b) ubytování a plnou penzi v Praze,
c) lokální dopravu z hotelu na finálové kolo v rámci MHF Dvořákova Praha.

Pořadatel hradí finalistům toto:

a) dopravu do Jindřichova Hradce a zpět,
b) ubytování a plnou penzi na Jihočeském festivalu.

Náklady spojené s pořízením soutěžních zvukových záznamů zaslaných do soutěže nese soutěžící, pokud je sám zhotovitelem soutěžního snímku, nebo přihlašující organizace (např. Český rozhlas), která je zhotovila.

39. Jaké ceny mohu obdržet?
Ceny jsou podrobně popsány zde.

40. Jaký je časový harmonogram 59. ročníku soutěže?
31. 3. 2025 – uzávěrka přihlášek
10. 5. 2025 – hodnocení 1. kola soutěže
12. 9. 2025 – finálové kolo Sólové kategorie II Betlémské kapli v Praze
13. 9. 2025 – finálové kolo Sólové kategorie I v Dvořákově síni Rudolfina v Praze
15. 9. 2025 – koncert Český Krumlov, zámek, Maškarní sál
16. 9. 2025 – koncert Bechyně, Panství Bechyně, Vokův sál
17. 9. 2025 – koncert Tábor, Střelnice
19. 9. 2025 – koncert Jindřichův Hradec, zámek, Rytířský sál

V rámci Jihočeského festivalu Concertino Praga proběhnou ještě další doprovodné akce.

41. Jestliže je soutěž rozhlasová, bude mé nahrávky veřejně vysílat Český rozhlas?
Ano, do vysílání Českého rozhlasu jsou zařazovány soutěžní nahrávky finalistů. Dále jsou Českým rozhlasem zaznamenávána finálová kola s možností vysílání přímým přenosem, a to jak v audio, tak i audiovizuální formě. Všechny koncerty Jihočeského festivalu jsou zaznamenávány a vysílány buď přímým přenosem, nebo ze záznamu.

Veškeré vypořádání práv kandidáta vůči vytvoření uměleckého výkonu a jeho užití je stanoveno ve Statutu soutěže.

42. Kdo soutěž pořádá?
Pořadateli soutěže jsou Český rozhlas a Akademie klasické hudby, z.ú.

43. Kam se mohu obrátit v případě nejasností?
Pokud si nevíte rady, neváhejte kontaktovat paní Simonu Hopfingerovou (simona.hopfingerova@rozhlas.cz, +420 603 169 317), která vám ráda zodpoví vše, co by vás mohlo zajímat.

44. Kam se mohu obrátit v případě čerpání účelového stipendia uděleného formou Ceny KKFF?
Pokud si nevíte rady, neváhejte kontaktovat paní Markétu Vybíralovou (vybiralova@akademie klasickehudby.cz, +420 778 961 193), která vám ráda zodpoví vše, co by vás mohlo zajímat.