Recitál jako křest ohněm a rozhlasovými mikrofony. O nejnáročnější interpretační disciplíně

17. září 2022

Zřejmě nejnáročnější interpretační disciplínu sleduje téma sedmi Poledních koncertů tohoto týdne. Tři z nich nabízíme k poslechu on-line.

Recitálem se rozumí většinou celovečerní vystoupení s důrazem na jediného umělce. Ten tak prostřednictvím recitálu podává ucelenou zprávu o své aktuální interpretační a psychické kondici, do hloubky a na velké ploše odkrývá svůj přednes po stránce technické, intelektuální i emoční. A to je docela křest ohněm, zvlášť, když má takový sólista ve své blízkosti rozhlasové mikrofony a ty snímají live provedení kolikrát bez jakékoli možnosti opravy.

Čtěte také

Jedním z nejnovějších recitálů, u kterých byly v Ostravě mikrofony Českého rozhlasu, byl ten klavíristy Marka Kozáka. Sérii Poledních koncertů zahájí. Vrcholem jeho vystoupení tak bylo provedení Lisztovy Sonáty h moll S. 178. V Poledních koncertech tohoto týdne také nabídneme např. recitál kytaristy Łukasze Kuropaczewského, saxofonisty Zbigniewa Kalety, houslisty Josefa Špačka nebo sopranistky Martiny Jankové. Natáčeli jsme letos i v průběhu let na Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka, v recitálových řadách Janáčkovy filharmonie Ostrava nebo na Svatováclavském hudebním festivalu.

Souhlas s přistavenými mikrofony dal rovněž americký violoncellista Zlatomir Fung, v Čechách z koncertních pódií neznámý, také proto, že je mu teprve 23 let a mezi stovkami virtuózních interpretů se celosvětově proslavil docela nedávno. V roce 2020  získal v New Yorku jednu z nejprestižnějších amerických cen  pro mladé interprety Avery Fisher Career Grant, ale to, co nejvíce vyčnívá  z jeho uměleckého životopisu, je udělení první ceny v Čajkovského soutěži v Moskvě. Dílo Janáčka v jeho repertoáru má pevné místo.

Čtěte také

Koncert z listopadu 2021 rumunského klavíristy Daniela Ciobanu byl svou délkou tak rozsáhlý, že by vydal na recitály dva. V Poledních koncertech tedy v premiéře to, co ještě v rozhlasovém vysílání z jeho live hraní v Ostravě nezaznělo. Ale k Schumannově Kreislerianě, fantazii pro klavír op. 1 se vrátíme - pro její krásu i specifickou intepretaci mladého umělce.

Spustit audio