Klasika ve filmu i klasikové pro film: Philip Glass, Zdeněk Liška nebo Antonio Salieri. Poslechněte si koncerty v záři stříbrného plátna

27. březen 2022

V týdnu od 21. března se v rámci pravidelných vltavských Poledních koncertů vypravíme do kina. Tedy – ne tak docela, ale prostřednictvím hudby. Tomáš Pilát vybral jednak klasickou hudbu z filmů, jednak kompozice klasiků, které vznikly přímo pro stříbrné plátno.

Hudba provází film od jeho začátků. K takzvaně němým snímkům hrávali pianisté nebo různá muzikantská seskupení, a když pak film získal svůj vlastní zvuk, stala se hudba jeho nedílnou, často důmyslně a s velkou péčí sestavovanou součástí. Zrodila se i specifická profesní skupina: skladatelé filmové hudby. Režiséři ovšem často a rádi pracovali (a pracují) i s muzikou už existující. Ve filmech tak znějí díla, která známe z koncertních pódií a divadel.  V cyklu Poledních koncertů dojde na obé. 

Čtěte také

Začínáme možná nejslavnějším hudebním filmem všech dob – Amadeem režiséra Miloše Formana. Nezní v něm pouze Mozartova díla, ale i skladby Antonia Salieriho či Giovanniho Battisty Pergolesiho. Pokračujeme monumentálními kompozicemi Gustava Mahlera. Díla velkého symfonika zaznamenáváme například ve snímcích Smrt v Benátkách, Manželé a manželky či Prokletý ostrov, a taky v seriálu Fargo. Klavírní kompozice Fryderyka Chopina logicky doprovázejí snímky o klavíristech. Ve třetím Poledním koncertu si připomeneme dva z nich: Pianistu a Záři. Velcí ruští klasikové Dmitrij Šostakovič a Sergej Prokofjev psali – vedle známé klasiky – i přímo pro filmy. Tyto kompozice zaznějí ve čtvrtém Poledním koncertu.

Čtěte také

Pátý koncert je věnován „české škole filmové hudby“. Mezi autory, kteří ji vytvářeli, patří Zdeněk Liška, Jiří Šust a Jiří Srnka. Mnohé významné filmy, namátkou Obchod na korze, Stříbrný vítr nebo Ostře sledované vlaky, si dnes bez jejich hudby neumíme představit. Podobně už si dnes nedovedeme představit slavnou sci fi 2001: Vesmírná odysea režiséra Stanleyho Cubricka bez hudebních motivů kompozice Richarda Strausse Tak pravil Zarathustra. V šestém Poledním koncertu tedy nemůže chybět. Tato část je věnována i filmovému využití skladeb Maurice Ravela a Clauda Debussyho. Neděli pak věnujeme filmové tvorbě dvou věhlasných minimalistů – Michaela Nymana a Philipa Glasse.

Máme se tedy na co těšit, obzvlášť když všechna díla zazní v provedení špičkových hudebních těles s těmi nejlepšími sólisty a dirigenty. „Filmové“ Polední koncerty můžete poslouchat od 21. do 27. března.

Spustit audio

Související