Cembalo v hlavní roli! Záznam recitálu Mahana Esfahaniho s Filharmonií Brno

26. únor 2024

Poslechněte si orchestrální koncert s Filharmonií Brno se skladbami Hanse Krásy, Francise Poulence a Mieczyslava Weinberga pod taktovkou Alexandra Liebreicha s dominancí cembala v podání Mahana Esfahaniho. 

PROGRAM

Hans Krása: Komorní hudba pro cembalo a 7 nástrojů
Francis Poulenc: Venkovský koncert pro cembalo a orchestr
Mieczyslaw Weinberg: Symfonie č. 7 op. 81 pro smyčcový orchestr a cembalo
Slovem provází Lucie Hradilová

Cembalo, původně nástroj z doby baroka se vyskytuje opětovně i v celé řadě kompozic hudby 20. století. Sólista Mahan Esfahani je iránsko-americký hudebník a muzikolog žijící v Praze. Autory minulého století hraje na nástroj té doby – cembalo značky Ammer, které není kopií historických předchůdců, a proto má také svůj originální zvuk.

Cembalo v hlavní roli. Mahan Esfahani a Filharmonie Brno

Komorní hudba pro cembalo a sedm nástrojů od Hanse Krásy byla premiérována v březnu 1936 Frankem Pollakem a členy Pražských symfoniků na koncertě spolku Mánes. Jak konstatovala už dobová kritika, spojuje „staré umění s novým, vážné s banálním, střízlivé se sentimentálním“.

Venkovský koncert pro cembalo a orchestr od francouzského skladatele Francise Poulence patří mezi nejhranější cembalové koncerty 20. století. Vznikl v letech 1927–1928 pro Wandu Landowskou, původem polskou průkopnici hry na cembalo, která se zasloužila o znovuoživení zájmu o tento nástroj nejen mezi interprety, ale také mezi skladateli.

Symfonie č. 7 od Miczyslava Weinberga pochází z roku 1964 se silnou výpovědí o době, ve které vznikla a v mnoha ohledech připomíná slavný 8. smyčcový kvartet D. Šostakoviče. Symfonie je koncipována v duchu barokního concerta grossa naplněného aktuálním obsahem postaveným na dialogu smyčcového orchestru a koncertantního cembala.

autor: Jan Hlaváč
Spustit audio

Související